Samenwerken met Vrijwilligers verplicht in élke opleiding!?
Soms komt een inzicht pas achteraf... Gisteren was ik bij de Themabijeenkomst Meer en Anders Vrijwilligen van #VerenigingNOV. We spraken in een fijn door Julia Muller en Annemieke Biemond geleide sessie over het vak van coördinator vrijwillige inzet. De deelnemers gaven aan wat zoal kerncompetenties zijn: inspelen op intrinsieke motivatie, werken met heel diverse groepen mensen, talenten herkennen en versterken, je dienstbaar opstellen, flexibel omgaan met snel wisselende omstandigheden en mogelijkheden, en kunnen dealen met complexe situaties en mensen. Een indrukwekkende lijst waarop we (toekomstige) coördinatoren nog beter kunnen (en moeten) trainen en ondersteunen.
Maar, dacht ik 's avonds thuis, deze set competenties gun je toch iedereen die ooit in de positie komt om met andere mensen samen te werken, ze te begeleiden of aan te sturen. Mijn stelling is daarom: Als je goed met vrijwilligers hebt leren werken, heb je de skills om in elke mogelijke situatie met betaalde en onbetaalde medewerkers het juiste te doen.
De logische conclusie is dan ook: laten we zorgen dat álle studenten tijdens hun opleiding met vrijwilligers te maken krijgen en met hen leren samenwerken. Niet alleen omdat ze dan kennismaken met vrijwillige inzet en met maatschappelijke organisaties (leve #MDT!) maar omdat het ze betere collega's, teamleiders, managers, bestuurders en directeuren maakt. Kortom: In elke MBO-, HBO- en WO-opleiding wordt vanaf nu theoretisch en praktisch aandacht besteed aan samenwerken met vrijwilligers!
Wat vind je, sla ik door of heb ik een punt?
#vrijwilligerswerk #vrijwilligeinzet #vrijwilligen #coördinator #lifeskills #competenties #onderwijs #samenwerken
Solutions architect -No Nonsense Cloud advocate
1 jmhhh, het beeldgevoel, hoe gaat het met de vrijwilligers? jJ gooit ze weg en komen toch weer terug.